Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Arkivorganisering

Dokumentasjonsseksjonen (DOK) betjener både DFD og KDD, men er organisatorisk plassert i DFD. DOK ledes av en avdelingsdirektør som har det daglige ansvaret for dokumentforvaltningen i begge departementer. Avdelingsdirektøren sitter i ledergruppa i ASO i DFD. Ledergruppa ledes av ekspedisjonssjefen. Departementsråden er øverste ansvarlig. 

De fleste i DOK jobber med driftsoppgaver, og arbeidet er organisert slik at de fleste oppgavene rullerer mellom medarbeiderne daglig.

DOK har ansvar for følgende oppgaver:

Daglig drift

  • Poståpning (papirpost) - vurdere hva som er arkivverdig
  • Postmottak (e-post) - vurdere hva som er arkivverdig
  • eFormidling, Altinn og andre portalløsninger for forsendelse av dokumenter til/fra departementene
  • Journalføring og eventuelt skanning 
  • Kontroll av metadata for dokumenter som er arkivert eller produsert av saksbehandlerne
  • Innsyn - ekspedere behandlede innsynskrav
  • Kvalitetssikring og publisering av offentlig journal til eInnsyn
  • 1. linje brukerstøtte (2. linje hos driftsleverandør DSS)

Historiske arkiver

  • Ordning av papirarkiver (DFD og KDDs egne og utvalgsarkiver)
  • Registrering i ASTA
  • Avlevering av papirarkiver til depot (Riksarkivet)
  • Opprydding av elektroniske arkiver (DFD og KDDs egne og utvalgsarkiver)
  • Deponering av elektroniske arkiver til depot (Riksarkivet)

Øvrige oppgaver

  • Systemadministrasjon
  • Arkivplan
  • Rutineutvikling
  • Opplæring
  • Informasjon
  • Utviklingsprosjekter (f. eks. nye versjoner og ny funksjonalitet i sakarkivsystemet, nye verktøy)
  • Deltakelse i ulike fagfora internt og eksternt
  • Veiledningsansvar for arkivene i underliggende etater og virksomheter

Saksbehandlere har ansvar for følgende oppgaver:

  • Behandle innkommende henvendelser (fra interne og eksterne avsendere)
  • Importere arkivverdige dokumenter til sakarkivsystemet (innkommet og utsendt e-post fra egen e-postkonto)
  • Produsere utgående brev og notater i sakarkivsystemet
  • Bruke sakarkivsystemets funksjonalitet for godkjenning og samarbeid om dokumenter
  • Behandle innsynskrav (egen innsynsmodul i sakarkivsystemet)
Laster...